Home | Trigger-it Sportmassage | Triggerpointmassage | Stoelmassages | Arnhem en Rheden

Carpaaltunel syndroom

Carpaal Tunnel Syndroom (CTS) Bij het carpaal tunnel syndroom (CTS) is een zenuw in je pols bekneld en dat levert pijnklachten op. Dit komt onder andere voor bij het verrichten van veel beeldschermwerk, zwaar tillen of zware spierbelasting. Het kan ook zo zijn dat triggerpoints (knoopjes in je spieren) voor soortgelijke klachten zorgen: het tintelende, pijnlijke en dove gevoel in de vingers en/of de hand kan dus verschillende oorzaken hebben. Je kunt een kleine test uitvoeren die een indicatie geeft of de carpale tunnel overbelast is. Dat doe je op de volgende manier. Plaats je handen tegen elkaar met de vingers naar boven (bidpositie) en hou je handen op hart hoogte. Druk ze stevig tegen elkaar aan. Beweeg je handen iets nu naar beneden tot je een goede rek voelt en terwijl je de druk handhaaft. Hou dit 30-60 sec vast en vergeet niet door te ademen. Als je last krijgt van tintelingen in je duim, wijsvinger, middelvinger en de helft van de ringvinger dan is dat een indicatie dat er mogelijk een overbelasting is. Dat het daarna wat stijf voelt is normaal dus schud je polsen weer even los. Is je carpaal tunnel mogelijk overbelast? Raadpleeg dan je huisarts. Is dit niet het geval? Dan zijn het waarschijnlijk spieren die overbelast zijn. Kijk eens of deze oefening helpt. Plaats een massagebal (of tennisbal als je geen harde bal hebt) tussen je schouderblad en de muur. Zoek het pijnlijke punt in de spier. Zit je op de goede plek? Dan roept druk op dit punt dezelfde tintelingen en hetzelfde pijnlijke of dove gevoel in de arm of vingers op. Maak met de massagebal korte, stevige, niet pijnlijke strijkbewegingen. Herhaal de strijking 5 tot 10 keer. Het mag geen pijn doen en schud daarna je arm even los. Rekken Na de oefening rek je de spier. Pak met je hand de elleboog van de aangedane kant vast. Wijs met de elleboog naar voren. Trek de elleboog nu zacht naar je toe totdat je een lichte rek voelt in de aangedane schouder. Herhaal 3 tot 5 keer en draai ontspannen met de schouder om het 'los te schudden'.